Visar inlägg med etikett diskriminering. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett diskriminering. Visa alla inlägg

tisdag 15 februari 2011

Då var det diskriminering.

På veterinärhögskolan var det diskriminering. Var är alla jämställdister nu?

I enlighet med diskrimineringslagen och Försvarsmaktens jämställdhetsplan använder vi oss av positiv särbehandling, vilket i en så manlig struktur som Försvarsmakten varit, givetvis gynnar kvinnor.
Detta är utdrag från Stålesjös debattartikel i SvD. 

Stålesjö ljuger givetvis. Kraven är inte desamma för kvinnor, och har aldrig varit. Eftersom jag själv har förstahandserfarenhet från detta, kan jag säga det med gott självförtroende. Redan i mitten på 80-talet, då i Kustartilleriet, blev vi varse om hur kvinnor kvoterades in, för att sedan balla ur då de inte orkade bära utrustningen.

Inget ont om det förstås - i gruppen hjälper alla varandra. Vi andra bar utrustningen åt dem som inte orkade - män som kvinnor. Inget konstigt alls i det.

Men man ska fanimig inte låtsas som att kraven är desamma. För då ljuger man stenhårt.