Nä, såhär vill vi inte ha det - att storföretag dikterar villkoren för prisjämförelse så att man som konsument inte kan välja produkt. Naturligtvis vill inte flygföretagen det - de vill ju att du ska anmäla dig till deras miljakt, så att du kan få någon löjlig resa om fem år... utan att inse att med alla de sparade pengarna kunde du förmodligen göra samma resa tre eller fyra gånger! Men det är "greed at the moment" som gäller. Det är därför du också lockas med låga priser, och sen får betala tillägg för snart sagt allt annat... "Flyga?!? Ska du flyga också?!? Då blir det ett tillägg om 10 pund!. Neej, summan du betalade är bara för att få biljetten. Det står inget på den om att du faktiskt ska flyga också."
American Airlines kanske inte påverkar oss resekonsumenter här i Sverige - om du inte råkar flyga någonstans till de amerikanska kontinenterna. Då blir det nog intressant. De tre stora spelarna (AA, Delta och Continental) vill boxa in folk så mycket som möjligt. Fast Continental, som nu gått över till Star Alliance kan nog inte göra det lika effektivt som de andra två, om jag förstår det rätt - det går inte ihop med Star Alliances strategi.
Men, för att bli lite foliehattig nu då - så kan jag ju säga att det här är nog något som kommer att komma, eftersom amerikanska företag strävar efter den här typen av informationsbegränsning. Oavsett om det gäller flygbiljetter, nyheter eller musik. Vi får tyvärr räkna med att det kommer att finnas öar av nätverk i framtiden. Och att få betala extra för att kunna nå över nätverken. Och då blir det inte bara 10 år tillbaka i tiden...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar