onsdag 15 december 2010

Nätbedrägeri - drakar i storformat...

Nu har jag inte blivit direkt utsatt för nätbedrägeri, dvs. att den beställda varan inte kommer.

Däremot råkade jag ut för att först mitt Eurocard och därefter mitt Allkort (båda MasterCard) blev hi-jackade... lite lustigt - det ena, Eurocard, kom jag på själv i och med att jag läste räkningen. Allkortet ringde de från Handelsbanken och menade att inköp hade gjorts (jag hann aldrig se vilket) och att de därför spärrade mitt kort och skickade mig ett nytt.

Det lustiga med Eurocard är att jag polisanmälde det. Men polisen gjorde inget - istället gick det två veckor så hade de lagt ner fallet. Det var ett vadhållnings/spelföretag med bas på Malta som hade dragit 2000 kronor från mitt konto. När jag påpekade för dem orimligheten i att mitt namn fanns på kortkontot men inte på deras spelkonto, kunde de inte för sitt liv förstå hur det hade gått till. Jag blev lite sur och sa åt dem att om det blev någon vinst, ville jag ha den, eftersom jag ändå hade betalt - eller få tillbaka pengarna fort som fan!

De kunde "naturligtvis" inte lämna ut namnet på den som hade använt mitt kort, men de skulle göra det till polisen, sa de. Men eftersom polisen ändå skiter i det verkar det ju inte vara någon mening med det... polisanmälan var tydligen bara till för att Eurocard skulle kunna lägga tillbaka de där 2000 kronorna på mitt konto...

Mysko, var sammanfattningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar