lördag 18 december 2010

Om trådlöst

Först trodde jag det var ytterligare en skrämselartikel i stil med "skydda ditt trådlösa nät annars kan vem som helst surfa på det".

Vilken tur att jag läste artikeln. Och jag håller med professorn - den här trådlöshetsivern är faktiskt lite störande (!)

Människor måste lära sig grundläggande riskbedömningar. Hur stor risk är det att någon stjäl min bil (eller sakerna i den)? Hur stor risk är det att någon vandrar ur min butik med obetalda varor i fickan?

Faktum är att det är vår egen rationaliseringsiver som drivit fram det här. I affärerna, t.ex. borde det finnas betydligt fler expediter som kan hålla koll på kunder och varor. Inte bara i syftet att sätta dit folk förstås, utan även för att hjälpa till (någon som har gått runt på SIBA nån gång? Det är ju helt öde där...).

När man låser sin bil, ser man till att den verkligen är låst. Inte bara vänder ryggen till och klickar på låsknappen i nyckeln...

Dessa elementära saker har folk glömt bort. Skönt att bli påmind ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar